Budgetdator till brorsans poker"jobb". Max 3-4k, Ny? Begagnad?

Permalänk

Budgetdator till brorsans poker"jobb". Max 3-4k, Ny? Begagnad?

Hej!

Jag är på jakt efter en stationär dator till brorsan, han ska främst använda den för att spela nätpoker och emellertid skolarbete. Ett krav är att den kan använda två skärmar. Annars bör CPU och RAM prioriteras som jag förstår det. Handlar om att hitta "most bang for the buck" så att säga.

I stort har jag ingen bild om att pokerspelande i sig kräver mycket prestanda, men en del pokermjukvaror gör det. Fråga mig inte om vilka (ej insatt) men ett systemkrav jag kommit över är;

4+GB of free RAM for comfortable usage (full single-raised-pot with 2/3 pot bets everywhere takes about 1.2GB of RAM for wide 6max ranges and 1.9GB for wide HU ranges (90% vs 70%)); you need more for trees with multiple bet sizes (25bb HU tree with 2 sizes everywhere (30%-60%) is 5.9GB, 100bb tree with 2 sizes everywhere and 6max ranges is 7.8GB; the trees are proportionally smaller with smaller ranges).
modern 64-bit CPU (for comfortable usage i5/i7 quad or equivalent is recommended but we tested on older quads as well and it will work just slower (anywhere from 2x to 5x slower))

Är det prisvärt att bygga en ny med budget på 3-4k?
Finns det några tips på blocket? (Skåne)
Kan denna vara något? Eventuellt om man uppgraderar med mer RAM? Begagnad företagsdator

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan säkert lyckas skrapa ihop delar till en dator som klarar av vad du behöver för under 4kkr. Byggde själv en i det syftet fast med tyngre spel och hamnade på 4100kr typ. Scanna blocket, Sweclockers marknaden och FB-grupper så kan du hitta kap kanske även i din närhet.
Ditt system behöver medelmåttiga komponenter med fokus på grafikkort skulle jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du kan göra det där på i stort sett vilken dator som helst men att köpa nya delar i den prisklassen är ungefär det mest oprisvärda som finns.

Antingen om ni vill köpa den begagnade företagsdatorn och lägga till lite extra RAM och kanske en SSD eller om ni letar begagnade delar här på Sweclockers eller på Blocket men jag tror det kommer vara svårt att hitta något bättre för bättre pris faktiskt.

Den företagsdatorn lär dock ha ett skumt moderkort, hur många skärmar du kan koppla in där beror på vilka portar det har.

Jag håller inte med @Sebzor91, jag tycker nästan grafikkort verkar irrelevant i det här fallet men det beror förstås på exakt vilka pokermjukvaror som kommer att användas.

Var kommer det du citerat från?

Permalänk
Medlem

Något som man kanske inte tänker på om man inte suttit mycket med poker är hur stora databaser man faktiskt jobbar med. Är han en seriös storspelare och köper händer och använder exempelvis holdem manager så handlar det om miljontals poster. För att för att få det att flyta snabbt så är SSD hårrdisk till stor hjälp.
En helt vanlig i5/i3 räcker gått och väl. Väldigt svårt att tro att du behöver extra grafikkort. Hade dock tagit ett pasivt för ca 5-700kr för att få det rätta utgångarna till skärmen. 8gig ram lär räcka fin, och behöver han mer är det inte en svår sak att uppgradera med.

Permalänk

@Andreaz1: Piosolver heter det visst.

Kommer från FAQ1 och FAQ2 där det även står lite mer om systemkrav och dem poängterar behovet av CPU kraft och massor med RAM, även om 4gb verkar räcka i viss utsträckning.

@Darshiva: Precis som du säger, finns chans att stora databaser kan byggas upp med tiden.

Hade någon av dessa; HP 8300 beg eller ThinkCentre M92 beg fungerat om man uppgraderat med RAM? Kanske kan sätta i något grafikkort? Om det ens går i ett SFF chassi med företagsmoderkort..

Permalänk
Medlem

Han kanske borde byta jobb om han överväger begagnat...
Sorry var tvungen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

@bardbard: Haha, good one!